Advertisement

  • Ναυπηγεία Σκαραμαγκά
  • Δευτέρα 6 Ιουνίου 2011

    Προβληματικά και στην Πορτογαλία τα γερμανικά υποβρύχια


    του Αργύρη Πανγόπουλου

    Οι μίζες της γερμανικής Ferrostaal για την αγορά δύο υποβρυχίων, αξίας 1...


    δις ευρώ, από την Πορτογαλία κινδυνεύουν να ανατρέψουν το πολιτικό κλίμα στη Λισαβόνα, με την πιθανή εμπλοκή στο σκάνδαλο του προέδρου της Κομισιόν και πρώην πρωθυπουργού της χώρας, Ζοζέ Μπαρόζο, και του σημερινού προέδρου του δεξιού Λαϊκού Κόμματος και πρώην υπουργού Άμυνας, Πάουλο Πόρτας.
    Τη στιγμή που η Πορτογαλία ολοκληρώνει τις διαπραγματεύσεις με την τρόικα για το πακέτο διάσωσης, το σκάνδαλο των μιζών για την αγορά ελαττωματικών γερμανικών υποβρυχίων αποδεικνύει τoν υποκριτικό αμοραλισμό της Άνγκελα Μέρκελ και τις δομικές αδυναμίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης να οικοδομηθεί σε υγιείς, ισότιμες και δίκαιες βάσεις.
    Οι αποκαλύψεις της Εισαγγελίας του Μονάχου για μίζες στην Πορτογαλία του Μπαρόζο από τη Ferrostaal δημιουργούν πιέσεις στα δύο κόμματα της Δεξιάς PSD και CDS-PP, που εμπλέκονται στο σκάνδαλο, τη στιγμή που έχει ξεκινήσει η προεκλογική εκστρατεία για τις βουλευτικές εκλογές της 5ης Ιουνίου και τα δύο δεξιά κόμματα και το κυβερνών Σοσια λιστικό Κόμμα πιέζονται να συμφωνήσουν μέχρι τα μέσα Μαΐου για το Μνημόνιο με την τρόικα.
    Το σκάνδαλο των υποβρυχίων «τσαλακώνει» την ηθικοπλαστική εικόνα για τη Γερμανία που προσπάθησε να καλλιεργήσει η Μέρκελ, ενώ καθιστά σαφείς τους λόγους για τους οποίους Ελλάδα και Πορτογαλία βρίσκονται αντιμέτωπες με την τρόικα.
    Μπαρόζο και Πόρτας στο... ναυτοδικείο;
    Η πορτογαλική Δικαιοσύνη, διαμέσου της Κεντρικής Διεύθυνσης Ποινικής Δράσης και Έρευνας (DCIAP), ζήτησε ήδη από την Εισαγγελία του Μονάχου όλα τα στοιχεία για τις κινήσεις των κεφαλαίων μεταξύ της Ferrostaal και των πορτογαλικών και γερμανικών εταιρειών που εμπλέκονται στην αγορά των δύο υποβρυχίων και τα συμβόλαια που υπογράφηκαν στις 21 Απριλίου του 2004.
    Οι έρευνες στην Πορτογαλία στρέφονται εναντίον του τότε υπουργού Άμυνας και σημερινού προέδρου του δεξιού Λαϊκού Κόμματος CDS-PP, Πάουλο Πόρτας, που συμμετείχε στην κυβέρνηση του τότε πρωθυπουργού Ζοζέ Μπαρόζο, ο οποίος λίγο αργότερα ανέλαβε την προεδρία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Θα έχει η Κομισιόν του Μπαρόζο το τέλος του πρώην προέδρου Ζακ Σαντέρ, που παραιτήθηκε υπό τα σκάνδαλα διαφθοράς, το Μάρτιο του 1999;
    Στο στόχαστρο των εισαγγελικών Αρχών, σύμφωνα με δημοσιεύματα του πορτογαλικού Τύπου, βρίσκονται και στρατιωτικοί, πολιτικοί και διπλωματικοί υπάλληλοι, οι οποίοι συμμετείχαν στην Επιτροπή που ενέκρινε την αγορά των υποβρυχίων.
    Οι πορτογαλικές Αρχές προσπαθούν να βρουν στοιχεία για τη διαδρομή 30 εκατ. ευρώ από την German Submarine Consortium (GSC), που εκπροσωπεί η Ferrostaal, και πέρασαν στην πορτογαλική Escom για να εξαφανιστούν σε off shores εταιρείες, με έδρα τις Μπαχάμες και τα Νησιά Καϊμάν της Καραϊβικής.
    Οι ημερομηνίες που πραγματοποιήθηκαν οι μεταφορές των χρηματικών ποσών συμπίπτουν με τις μεγάλες πληρωμές της Ferrostaal στην Escom το 2004, η οποία, από την πλευρά της, κατέβαλε σε λογαριασμό του κόμματος CDS-PP του τότε υπουργού Άμυνας Πάουλο Πόρτας πάνω από 1 εκατ. ευρώ. Οι εταιρείες και ο Πόρτας μπορεί να κατηγορηθούν για ενεργητική και παθητική δωροδοκία και δωροληψία, «ξέπλυμα» χρήματος, στρεψοδικία και συμμετοχή σε οικονομικές συναλλαγές.
    Οι εισαγγελικές Αρχές της Πορτογαλίας προσανατολίζονται σε δύο διαφορετικές δίκες, μία εναντίον των υπεύθυνων για την υπογραφή των συμβολαίων που ζημίωσαν σημαντικά τα κρατικά συμφέροντα, και μία για τη διαφθορά των κρατικών λειτουργών και των υπεύθυνων των ιδιωτικών εταιρειών.
    Η υπόθεση των υποβρυχίων θα φτάσει και στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή της οποίας ηγείται ο Μπαρόζο, μετά από επίσημη καταγγελία που κατέθεσε το Δεκέμβριο η ευρωβουλευτής του πορτογαλικού Σοσιαλιστικού Κόμματος Άννα Γκόμες, υποστηρίζοντας πως η αγορά ήταν «εξαιρετικά επιζήμια» για την Πορτογαλία και πως πραγματοποιήθηκε με απάτη και παραβίαση των κοινοτικών κανόνων, και κυρίως αυτών που αφορούν στην υποχρέωση διεξαγωγής δημόσιου διαγωνισμού.
    Ελαττωματική «Τρίαινα»
    και ελληνική κακοδαιμονία
    Ο πλοίαρχος Πάουλο Ζόρζε Σαλγκουέιρο Φρουτουόζο παρέλαβε στις 17 Ιουνίου του 2010 το Τ 214, με κωδικό S 170 «Tridente» («Τρίαινα») από την German Submarine Consortium (GSC), έχοντας υπηρετήσει προηγούμενα σε τρία υποβρύχια του πορτογαλικού Πολεμικού Ναυτικού.
    Ο 40χρονος πλοίαρχος αποδείχθηκε ιδιαίτερα άτυχος, γιατί τρεις περίπου μήνες από την ανάληψη της διοίκησης του «Tridente» ιατρικές εξετάσεις έδειξαν ότι έπασχε από επιθετικής μορφής καρκίνο, από τον οποίο απεβίωσε το Νοέμβριο του ίδιου έτους.
    Οι περιπέτειες του «Tridente» συνεχίστηκαν δύο μήνες αργότερα, όταν τον Ιανουάριο του 2011 το υποβρύχιο, που κόστισε 500 εκατ. ευρώ, βρισκόταν ήδη για επισκευή στη βάση «Αλφέιτε» του πορτογαλικού Ναυτικού. Εκεί οι Γερμανοί τεχνικοί αναγκάστηκαν να παραδεχτούν δημοσίως ότι το «Tridente» πάσχει από τη «νόσο» των υποβρυχίων που αγόρασε η... Ελλάδα! Τα υποβρύχια της κλάσης του «Tridente» φαίνεται ότι παρουσιάζουν μια αποκόλληση της πλάκας GRP, από πλαστικό ενισχυμένο με γυαλί, που καλύπτει τον πύργο του υποβρυχίου.
    Το Πολεμικό Ναυτικό της Πορτογαλίας αναγκάστηκε να παραδεχτεί ότι γνώριζε από πριν το πρόβλημα αυτό, γιατί είχε εμφανιστεί στις δοκιμές, και πως είναι το ίδιο που αντιμετωπίζουν και τα υποβρύχια που αγόρασε η Ελλάδα! Αρά δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας!
    «Το πρόβλημα δεν διορθώθηκε, γιατί για αρκετό καιρό δεν έθετε σε κίνδυνο την ασφάλεια του υποβρυχίου», δήλωσε στην εβδομαδιαία εφημερίδα Expressο ο Σάντος Φερνάντες, ο επικεφαλής Δημοσίων Σχέσεων του Ναυτικού.
    Το «Tridente» έχασε έτσι το υδροδυναμικό σχήμα από τις επικαλύψεις GRP στο χάλυβα του κήτους; Λεπτομέρειες... «Το χειρότερο που μπορεί να συμβεί είναι να ξεκολλήσει τμήμα του υλικού αυτού και το υποβρύχιο, αντί τα πλέει με 20 κόμβους, να πλέει με 17 κόμβους», συμπλήρωσε ο ίδιος αξιωματικός!
    Οι Γερμανοί τεχνικοί είδαν το πρόβλημα και αποφάνθηκαν ότι το υποβρύχιο θα πρέπει να επισκευαστεί στο Κίελο και να δοκιμαστεί έως τον Αύγουστο στις δυσμενείς συνθήκες του... Ατλαντικού, δηλαδή τη θάλασσα για την οποία είχε κατασκευαστεί, λόγω της γεωγραφικής θέσης της Πορτογαλίας!
    Εδώ όμως εμφανίστηκε ένα δεύτερο πρόβλημα για το πορτογαλικό Ναυτικό, γιατί η «εγγύηση» του υποβρυχίου λήγει τον Ιούνιο του 2011! Πώς, όμως, θα υπολογιστεί ο χρόνος που θα βρίσκεται στα γερμανικά ναυπηγεία και δεν θα χρησιμοποιείται από το πορτογαλικό Ναυτικό στο «δύσκολο» Ατλαντικό;
    Ο σοσιαλιστής υπουργός Άμυνας, Αουγκούστο Σάντος Σίλβα, καθησύχασε την κοινή γνώμη ότι η επισκευή του «Tridente» δεν θα χρεωθεί στην Πορτογαλία, ενώ οι Γερμανοί της HDW πρότειναν στην Πορτογαλία μια συμφωνία για τη βελτίωση των υποβρυχίων του τύπου 209 ΝP χωρίς πρόσθετο κόστος!
    Η «απλοχεριά» της HDW οφείλεται στο γεγονός ότι η Πορτογαλία έπρεπε να υποδεχτεί στις 30 Απριλίου στη Λισαβόνα το δεύτερο υποβρύχιο του ίδιου τύπου, το «Αρπάο» («Καμάκι»), που είχε παραδοθεί τυπικά στα ναυπηγεία του Κιέλου στις 22 Δεκεμβρίου. Οι Γερμανοί, μάλιστα, υποσχέθηκαν ότι θα διορθώσουν τα πιθανά προβλήματα του «Αρπάο» πριν φτάσει στην Πορτογαλία!
    Η οικονομική κρίση και η προσφυγή της Πορτογαλίας στην τρόικα απέτρεψαν την αγορά του τρίτου υποβρυχίου, που προέβλεπε το αρχικό μνημόνιο με την HDW. Εκτός εάν η Άνγκελα Μέρκελ επιβάλει στην τρόικα να δανειοδοτήσει την αγορά ενός ακόμη ελαττωματικού γερμανικού υποβρυχίου από την καταχρεωμένη Λισαβόνα!
    Στην Πορτογαλία ενισχύονται οι προεκλογικές πιέσεις για επιστροφή των υποβρυχίων στη... Μέρκελ, εκτιμώντας πως έτσι η χώρα θα εξοικονομήσει 1 δις ευρώ! 

    Δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Επίκαιρα: 12/05/2011

    Δεν υπάρχουν σχόλια:

    Δημοσίευση σχολίου

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    Επικοινωνία μαζί μου

    Στείλτε μας τα σχόλια σας και τις καταγγελίες σας. Η φωνή σας θα ακουστεί. Image by FlamingText.com