Advertisement

  • Ναυπηγεία Σκαραμαγκά
  • Δευτέρα, 10 Οκτωβρίου 2011

    Ποιος "σκότωσε" τα ελληνικά ναυπηγεία


    Το αδιέξοδο της ΕΝΑΕ και το άρθρο 99 της Νεώριων

    Από τη Ροη Χάικου
    roi.haikou@capital.gr

    Η πρώτη ναυτική δύναμη του κόσμου, η Ελλάδα, δεν έχει πια ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία. Και τα δύο μεγάλα ναυπηγεία της χώρας, ο Σκαραμαγκάς, που μάλιστα είναι και το μεγαλύτερο της Ανατολικής Μεσογείου, αλλά και η Ελευσίνα, βρίσκονται στην κόψη του ξυραφιού, εξαιτίας των αγκυλώσεων του Δημοσίου, των μη πληρωμών από το Πολεμικό Ναυτικό και προβληματικών σχέσεων των βασικών μετόχων.

    Ιδιαίτερα στην περίπτωση του Σκαραμαγκά, όπου το... σύμπλεγμα ελληνικό Δημόσιο και σύμβαση παραχώρησης, η γερμανική ThyssenKrupp Marine Systems, πρώην βασικός μέτοχος των ναυπηγείων, η Κομισιόν, η Abu Dhabi Mar και ο Λιβανέζος Ισκαντάρ Σάφα, ο νέος ιδιοκτήτης της ΕΝΑΕ από το 2010, δημιουργεί ένα εκρηκτικό μείγμα.

    Η 21η Οκτωβρίου είναι καθοριστική ημερομηνία για το μέλλον των Ελληνικών Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, αφού εκδικάζεται η έφεση που κατέθεσε προ τριετίας η ΕΝΑΕ κατά του προστίμου που της επέβαλε εν έτει 1996 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ύψους 256 εκατ. ευρώ, για παράνομες εγγυήσεις και επιδοτήσεις από την ελληνική κυβέρνηση.

    Ένα πρόστιμο που, μαζί με τους τόκους, έχει φτάσει σήμερα στα 550 εκατ. ευρώ και, ουσιαστικά, αποτέλεσε την «ταφόπλακα» των ναυπηγείων, το εμπορικό τμήμα των οποίων είναι κλειστό εδώ και 24 μήνες.

    Κατ΄ αρχάς, γιατί κανείς επενδυτής δεν δέχθηκε να αναλάβει αυτό το οικονομικό βάρος, ούτε η Abu Dhabi Mar.

    Με δεδομένο, όμως, ότι... λεφτά δεν υπάρχουν και, άρα, το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό δεν έχει νέες παραγγελίες και υπάρχει ακόμη διαμάχη του πρώην ιδιοκτήτη των ναυπηγείων, ThyssenKrupp Marine Systems, με τον νυν για παλαιότερες παραγγελίες ελληνικών υποβρυχίων (συμπεριλαμβανομένου του «Παπανικολή», του υποβρυχίου που γέρνει), δραστηριότητα δεν υφίσταται.

    Και ενώ ο νέος ιδιοκτήτης του Σκαραμαγκά, κ. Ισκαντάρ Σάφα, σκόπευε να φέρει στα ελληνικά ναυπηγεία πολεμικά σκάφη από τρίτες χώρες, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ερμήνευσε ότι οι παραγγελίες στρατιωτικών πλοίων εκτός Ελλάδας υπάγονται στους «εμπορικούς σκοπούς», άρα οι μόνες business του Σκαραμαγκά μπορούν να έρθουν από το ελληνικό Δημόσιο. Κάτι που έκανε... έξαλλο τον Λιβανέζο επιχειρηματία, σε βαθμό να επικαλείται, σύμφωνα με πληροφορίες, ότι του είχαν αποκρύψει οι άλλες πλευρές σημαντικά στοιχεία πριν επενδύσει στην Ελλάδα.

    Η υπόθεση της ανάληψης συμβολαίων ναυπήγησης πολεμικών πλοίων τρίτων χωρών βρίσκεται πάλι στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, σύμφωνα με πληροφορίες, με την ελληνική πλευρά να διεκδικεί τη «χαλάρωση» αυτού του όρου.

    Υπενθυμίζεται ότι πέρυσι το υπουργείο Εθνικής Άμυνας, κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων με την Abu Dhabi Mar για την πώληση του 75% των ναυπηγείων από την Thyssen Krupp Marine Systems (TKMS) στους Άραβες, είχε πετύχει τον χαρακτηρισμό του Σκαραμαγκά ως στρατιωτικού ναυπηγείου, προκειμένου το πρόστιμο ουσιαστικά να «παραγραφεί» και να μπορέσει να προχωρήσει η πώληση.

    Με αυτόν τον χαρακτηρισμό έχει άμεση σχέση και ο δεύτερος όρος της συμφωνίας με την Κομισιόν: προβλέπεται ο διαχωρισμός και η εκποίηση μέσω πλειοδοτικού διαγωνισμού των εμπορικών υποδομών της ΕΝΑΕ και η επιστροφή στο κράτος της εκχωρηθείσας γης που δεν είναι απαραίτητη για τη διεξαγωγή στρατιωτικών δραστηριοτήτων.

    Οι εν λόγω δεσμεύσεις θα έπρεπε να είχαν υλοποιηθεί την 1 η Ιουνίου 2011, ωστόσο, σύμφωνα με επιστολή του Χο-ακίν Αλμούνια στις 28 Ιουνίου προς το υπουργείο Άμυνας, «η ΕΝΑΕ εμποδίζει την πραγματοποίηση της πώλησης των μη στρατιωτικών περιουσιακών στοιχείων».

    Και ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν ζητά από το Δημόσιο να λάβει τις απαραίτητες πρωτοβουλίες για να λήξει η εκκρεμότητα...

    Άρθρο 99 - Τα «πέτρινα» χρόνια της Νεώριον

    Επαφές με τους πιστωτές για να αρθεί το αδιέξοδο.

    Η ελπίδα διοίκησης και εργαζομένων είναι ότι η διαδικασία συνδιαλλαγής με τους πιστωτές, στο πλαίσιο της αίτησης υπαγωγής στο άρθρο 99, θα έχει τα προσδοκώμενα αποτελέσματα και η Νεώριον Συμμετοχών θα παραμείνει ζωντανή.

    Γιατί οι καθυστερήσεις στην ανάθεση του προγράμματος κατασκευής φρεγατών, που είχε πάρει αρχική έγκριση από το ΚΥΣΕΑ το 2008, η διακοπή εργασιών προγραμμάτων ναυπήγησης τορπιλακάτων και η καταγγελία της σύμβασης του έργου από τον υπεργολάβο BAE Systems (σ.σ.: ο όμιλος θεωρεί την καταγγελία ως άκυρη και καταχρηστική και την έχει αποκρούσει εξωδίκως) συνθέτουν τα... πέτρινα χρόνια που περνά ο όμιλος.

    Το «οικονομικό στραγγάλισμα» των Ναυπηγείων Ελευσίνας, θυγατρικής της Νεώριον, επήλθε λόγω εκκρεμών καταβολών από πλευράς Δημοσίου και πελατών βεβαιωμένων οφειλών, που φτάνουν τα 130 εκατ. ευρώ, ενώ στο α΄ εξάμηνο του 201 1 οι ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις ανέρχονται σε 59,3 εκατ ευρώ.

    Το σχέδιο αναδιάρθρωσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας που έχει καταρτίσει η Ernst & Young αναφέρει ότι η ταμειακή τους δυσχέρεια μπορεί να αντιμετωπιστεί με την κατευθείαν πληρωμή από το Δημόσιο των οφειλομένων του, ενώ το χρονοδιάγραμμα του προγράμματος θα παραταθεί, προκειμένου να απορροφηθούν οι καθυστερήσεις, λόγω της καταγγελίας συμβάσεων από την BAE. Και θεωρείται αναγκαία η ανάληψη βραχυπρόθεσμου δανείου με την εγγύηση του Δημοσίου, ένα θέμα που αποτελεί «αγκάθι». Μάλιστα, η διοίκηση της Νεώριον έχει επίσημα σκιαγραφήσει ένα είδος «ευνοϊκού χειρισμού» από το κράτος προς τα ανταγωνιστικά Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, μιλώντας για εγγυημένο δάνειο που έχει λάβει η ΕΝΑΕ από το 2009 για να συνεχίσει τη λειτουργία της, ενώ εκείνη όχι...

    *Αναδημοσίευση από την εφημερίδα "Κεφάλαιο" της 1ης Οκτωβρίου

    Δεν υπάρχουν σχόλια:

    Δημοσίευση σχολίου

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    Επικοινωνία μαζί μου

    Στείλτε μας τα σχόλια σας και τις καταγγελίες σας. Η φωνή σας θα ακουστεί. Image by FlamingText.com