Advertisement

  • Ναυπηγεία Σκαραμαγκά
  • Παρασκευή, 18 Νοεμβρίου 2011

    Οι Άραβες, η MIG, ο Σκαραμαγκάς και ο ταλαντούχος κύριος Σάφα


    Σήμερα ξεκινούν οι διαπραγματεύσεις για την εμπλοκή των Αράβων του Άμπου Ντάμπι στην επόμενη ημέρα της ελληνικής οικονομίας, μέσω… Ανδρέα Βγενόπουλου


    Σήμερα κρίνεται σε μεγάλο βαθμό η εξέλιξη του ανακοινωθέντος deal της MIG με το Άμπου Ντάμπι, καθώς ξεκινούν οι επαφές των δύο πλευρών που θα κρίνουν τα εκατέρωθεν ποσοστά συμμετοχής και πρακτικά τα λεφτά που θα βάλουν οι βαθύπλουτοι Άραβες του Εμιράτου στο επενδυτικό σχήμα του Ανδρέα Βγενόπουλου.

    Η στρατηγική συνεργασία που υπέγραψε η Abu Dhabi Mar, με τη MIG, έχει σαν στόχο, όπως ανακοινώθηκε τη Δευτέρα, «την από κοινού αναζήτηση επενδυτικών ευκαιριών στην Ελλάδα, στην Κύπρο και στην ευρύτερη περιοχή». Με βάση το προσύμφωνο, η Abu Dhabi Mar (ADM) θα αποκτήσει μετοχική θέση αλλά και εκπροσώπηση στο Δ.Σ. της MIG, αφού ο πολυσχιδής Λιβανέζος επιχειρηματίας Ισκαντάρ Σάφα που το εκπροσωπεί θα εγκατασταθεί στο ΔΣ της MIG και σε θέση αντιπροέδρου μάλιστα…

    Μέσο για τη συνεργασία αυτή είναι τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά τα οποία ήδη ελέγχει η ADM του Σάφα, κατέχοντας το 75% της Ελληνικά Ναυπηγεία ΑΕ, και με την πρώην ιδιοκτήτρια, γερμανική Thussen Krupp να διατηρεί μερίδιο 25%. Και η MIG θα γίνει μέτοχος στο Σκαραμαγκά, με αντίστοιχη εκπροσώπηση στο διοικητικό συμβούλιο.

    Έτσι, λοιπόν, ο Σκαραμαγκάς, στον οποίο το Άμπου Ντάμπι, τοποθετήθηκε πριν ένα χρόνο περίπου, με υποσχετική Βενιζέλου, μπορεί να γίνεται το «μέσο» για την νέα αραβική απόβαση στα ελληνικά επιχειρηματικά πράγματα, αλλά η ουσία είναι ότι οι μπίζνες του Εμιράτου στην Ελλάδα, θα περνάνε πλέον από τα γραφεία του Βγενόπουλου και του Σάφα. Πρώτη και ήδη εγκεκριμένη κίνηση είναι η ενίσχυση της ίδιας της MIG (εξ ου και η μετοχική συμμετοχή) με την είσοδο και συμμετοχή της Abu Dhabi Mar στο μετατρέψιμο ομολογιακό δάνειο που θα εκδώσει η ελληνική επιχείρηση.

    Το ακριβές ποσοστό συμμετοχής της ADM στη MIG θα καθοριστεί από την επίτευξη συμφωνίας με τους υφιστάμενους μετόχους, και υπολογίζεται κοντά στο 5%. Αντίστοιχα, η συμμετοχή της MIG στον Σκαραμαγκά θα αποφασισθεί αργότερα, μετά την ολοκλήρωση του νομικού και οικονομικού ελέγχου των ναυπηγείων. Πάντως, αναμένεται να είναι μειοψηφικό και να αποκτηθεί με «συμβολικό» τίμημα και με «αντάλλαγμα» τη βοήθεια της MIG για την διαχείριση της επένδυσης των Αράβων στην Ελλάδα.

    Για τη MIG άλλωστε τα ναυπηγεία μπορεί να αποτελέσουν αντικείμενο επιχειρηματική εμπλοκής μόνο μετά την έκβαση της δικαστικής αντιπαράθεσης της ελληνικής κυβέρνησης με την Κομισιόν αναφορικά με το επιχειρηματικό αντικείμενο των ναυπηγείων. Αν δηλαδή η Κομισιόν αφήσει τον Σκαραμαγκά εκτός από τα πλοία του Πολεμικού Ναυτικού (που δύσκολα θα έχουν άλλες παραγγελίες τα επόμενα χρόνια ) να κάνει και εμπορικές ή ιδιωτικές ναυπηγήσεις.

    Αν ο Βγενόπουλος είναι γνωστός εδώ και χρόνια στην Ελλάδα, οι Άραβες δεν είναι και τόσο. Κατ’ αρχήν πρέπει να σημειώσουμε ότι το Άμπου Ντάμπι είναι το δεύτερο κρατικό fund από τα Αραβικά Εμιράτα που αποκτά θέση στον όμιλο MIG. Προηγήθηκε το Dubai Group, που ελέγχει το 17% της εταιρίας. Όμως μετά την κατάρρευση της οικονομίας του Ντουμπάι πριν δύο χρόνια, το εμιράτο και η οικονομία του τελούν υπό την έλεγχο του «αδελφού» Αμπου Νταμπι. Άρα, οι νέοι Άραβες, είναι αυτοί που κάνουν το κουμάντο. ΟΙ τρίτοι σημαντικοί Άραβες καλοκοιτάζουν την Ελλάδα είναι αυτοί του Κατάρ (Ελληνικό, Alpha Bank, κλπ.) για τους οποίους θα αναφερθούμε σε άλλη ευκαιρία.

    Τι ενδιαφέρει πραγματικά τους Εμίρηδες του Άμπου Ντάμπι; Κοιτάξτε τις αποκρατικοποιήσεις. Τα λιμάνια απασχολούν ιδιαίτερα τους Άραβες, όπως και γενικότερα οι υποδομές (επικοινωνίες και αεροδρόμια). Επίσης με τις τιμές στο ναδίρ, τα ακίνητα- φιλέτα του δημοσίου, αποτελούν πρώτο στόχο. Ιδιαίτερα, δε, όσα έχουν πρόβλεψη για τουριστική ανάπτυξη. Κάτι σαν το Ελληνικό για το Κατάρ… Κι αν δεν κάνουμε λάθος, ακούγεται ήδη το ενδιαφέρον για το συγκρότημα του Αστέρα στη Βουλιαγμένη!

    Ο ταλαντούχος κ. Σάφα και οι άνθρωποι πίσω από το deal

    Αν ο Ανδρέας Βγενόπουλος, δεν χρειάζεται συστάσεις, αυτόν που δεν γνωρίζουν οι Έλληνες είναι ο δαιμόνιος, υπερδραστήριος και αμφιλεγόμενος Λιβανέζος επιχειρηματίας, Ισκαντάρ Σάφα, διευθύνοντα σύμβουλο του ομίλου των εμιράτων, που ήταν ο άνθρωπος που ανέλαβε να βγάλει τα κάστανα από τη φωτιά όταν οι Γερμανοί της Thyssen Krupp αποφάσισαν να φύγουν από τον Σκαραμαγκά. Κάπως έτσι, λοιπόν, ο Σάφα, έγινε ο «διασώστης» των 1.000 και πλέον οικογενειών που πληρώνονται από τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά.

    Γιός οικογένειας πολιτικών με διασυνδέσεις που έφταναν μέχρι την πανίσχυρη βασιλική οικογένεια της Σαουδικής Αραβίας, ο Σάφα κληρονόμησε έναν τεράστιο κατάλογο επαφών. Δεν δυσκολεύτηκε έτσι να γίνει μεσάζοντας μεταξύ δυτικών εταιρειών και κυβερνήσεων της Μέσης Ανατολής. Ο ίδιος άλλωστε άφησε έγκαιρα τη φλεγόμενη Βηρυτό του εμφυλίου πολέμου της δεκαετίας του ’70 (οι φήμες λένε ότι ως φοιτητής είχε τραυματιστεί δύο φορές σε συγκρούσεις) για τις ΗΠΑ και τις σπουδές του πολιτικού μηχανικού. Τις σπουδές αυτές ολοκλήρωσε στο Insead της Γαλλίας. Στην χώρα αυτή, όμως, που διατηρεί στενές σχέσεις με τη Μέση Ανατολή, δούλεψε το επαγγελματικό δαιμόνιο που τον οδήγησε στην μετέπειτα καριέρα του. Σύντομα ο ταλαντούχος μεσάζοντας έκλεινε κάθε δυνατή συμφωνία που υπήρχε στον αέρα και το δίκτυό του είχε επεκταθεί σε κάθε κυβέρνηση της περιοχής. Το ίδιο και οι αμοιβές του.

    Το 1992 ο όμιλος επιχειρήσεων της οικογένειάς του, ο Soffia ανέλαβε τον έλεγχο των ναυπηγείων CMN του Χερβούργου. Του ναυπηγικού οίκου που στις αρχές της δεκαετίας του ’80 είχε πουλήσει στην Ελλάδα τις πυραυλακάτους τύπου Combattante ΙΙΙ, μερικές από τις οποίες ναυπηγήθηκαν στην Ελλάδα, από τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά.

    Η CMN έλαβε μέρος και στο νεότερο πρόγραμμα ελληνικών πυραυλακάτων και για πολλούς φάνταζε το φαβορί. Όμως, για πολιτικούς ίσως λόγους, τα πολεμικά πλοία κατέληξαν στα τέλη της δεκαετίας του ’90 με συμβόλαιο στην αγγλική Vosper, η οποία είχε έλληνα συνεργάτη τα Ναυπηγεία Ελευσίνας του Νίκου Ταβουλάρη. Ο Σάφα, που επισκέφθηκε αρκετές φορές τότε την Ελλάδα, ρίχνοντας στην καμπάνια του προσωπικό χρόνο, κατάλαβε ότι παρά την μεγάλη του εμπειρία ότι η εμπλοκή του στις ελληνικές μπίζνες, δεν ήταν τόσο εύκολη όσο υπολόγιζε.

    Τελικά όμως η CMN ήταν αυτή που τον έφερε ξανά κοντά στα ελληνικά πράγματα. Πριν μερικούς μήνες το γαλλικό ναυπηγείο έκλεισε μια μεγάλη παραγγελία πυραυλακάτων με τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Από τη συμφωνία αυτή άνοιξε και ο δρόμος για τη δημιουργία του Abu Dhabi MAR που πριν λίγο καιρό συνδέθηκε και με την Thyssen Krupp Marine Systems. Δηλαδή την μέχρι πρότινος ιδιοκτήτρια του Σκαραμαγκά.

    Σήμερα, ο Ισκαντάρ Σάφα, φιγουράρει στην 50ή θέση της λίστας των πιο πλουσιοτέρων παραγόντων του αραβικού κόσμου. Και απ΄ ότι φαίνεται διόλου τυχαία.

    Με την κίνηση της Abu Dhabi Mar, ο Ισκαντάρ Σάφα, έδειξε το ταλέντο του στις μπίζνες υψηλού επιπέδου. Κατ΄ αρχήν απάλλαξε τους φίλους του στη Γερμανία (Thyssen Krupp) από το «χαρτοφυλάκιο» του Σκαραμαγκά το οποίο θεωρούν εδώ και χρόνια προβληματικό. Κυρίως, όμως αποσόβησε τον κίνδυνο να βρεθεί το ναυπηγείο αυτό στα χέρια του μεγαλύτερου ανταγωνιστή της στην Eυρώπη: των Γάλλων της DCN.

    Γιατί όμως, η «πρεμούρα» για τους Γάλλους; Πριν μερικά χρόνια η DCN και τα ναυπηγεία Ελευσίνας είχαν αποσπάσει την κατ΄ αρχήν συμφωνία της ελληνικής κυβέρνησης ότι οι νέες φρεγάτες του Πολεμικού Ναυτικού θα είναι δικής τους τεχνολογίας και πως θα κατασκευαστούν στην Ελευσίνα. Τώρα όμως τα πράγματα δείχνουν να έχουν αλλάξει και η κυβερνητική επιθυμία είναι, αν υπάρξουν χρήματα για ναυπηγήσεις, να πάρουν δουλειά τόσο η Ελευσίνα όσο και ο Σκαραμαγκάς. Με δεδομένο λοιπόν ότι η Ελευσίνα βρίσκεται ήδη στο άρθρο 99, το πιθανότερο είναι να οδηγηθούμε σε ένα ενιαίο ναυπηγικό σχήμα υπό την ηγεσία του Σκαραμαγκά. Όλα αυτά βέβαια υπό την προϋπόθεση ότι η χώρα θα παραμείνει κυρίαρχη…
    Όσοι πιστεύουν στο «αστέρι» του ταλαντούχου κυρίου Σάφα, γνωρίζουν πως σίγουρα δεν θα υπάρξει πρόβλημα. Άλλωστε όπως όλοι διαπίστωσαν, λίγες ημέρες αφότου ανέλαβε τα ναυπηγεία, κατάφερες να λύσει τα προβλήματα του (άλλοτε «στραβού») υποβρυχίου «Παπανικολής», που ήδη παραδόθηκε στο Πολεμικό Ναυτικό.

    Δεν υπάρχουν σχόλια:

    Δημοσίευση σχολίου

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    Επικοινωνία μαζί μου

    Στείλτε μας τα σχόλια σας και τις καταγγελίες σας. Η φωνή σας θα ακουστεί. Image by FlamingText.com